Valószínűleg te is tapasztaltad már, hogy egyes pozíciókra toborozni olyan, mintha egy tűt keresnél a szénakazalban. A kérés, hogy találj egy lila mókust, aki úgy néz ki, mint egy unikornis. Miután kimerítetted az adatbázisaitokat és a legismertebb jelöltgyűjtő platformokat, reménytelenül fordulsz a LinkedInhez. De mit tehetsz akkor, ha ez sem hoz eredményt?
Ebben a blogban összefoglaltunk néhány munkaerő keresési technikát, tippeket, sőt, kész megoldásokat is. És valóban bemutatjuk, hogy miként lehet Airbnb-n jelöltet találni. Ha nem hiszed, olvasd végig!
Jelöltkeresés Alternatív Módon
A LinkedIn, bár a legnagyobb professzionális hálózat, nem mindig elég (alapvető felhasználási lehetőségeiről itt írtunk blogot). Léteznek más platformok és módszerek, amelyekkel hatékonyan találhatsz megfelelő jelölteket. Íme néhány már talán számodra is ismert online jelöltkereső platform:
- Indeed
- Glassdoor
- CareerBuilder
- Jobline.hu
- Profession.hu
- Stack overflow
Ha általánosságban vagy kíváncsi a toborzás menetére és alapvető kihívásaira, akkor itt találsz erről részletesebb leírást. Persze, most azt gondolod, hogy nem mutattam semmi extrát, és még ki is hagytam a legnagyobbakat. Fogd meg a söröm!
Itt fordolunk rá a fejvadászat kérdésére. Arra, amikor semmi nem hoz eredményt, de nem adjuk fel a reményt. Mi a fejvadászat?
A fejvadászat, vagy más néven executive search, magas szintű vezetői, menedzseri és speciális szakértelmet igénylő pozíciókra keres jelölteket. Nem csak az aktív álláskeresőkre összpontosít, hanem azokra is, akik jelenleg foglalkoztatásban állnak és nem keresnek aktívan új lehetőségeket, nem megtalálható a közösségi médiában. Hopsz. Akkor nem is létezik? DE!
Néhány alap a fejvadászatot illetően, amivel rendelkezned kell a sikeresség érdekében:
- Személyes Network. A fejvadászok gyakran kiterjedt személyes és szakmai hálózattal rendelkeznek, amelyek révén ajánlásokat kaphatnak, és kapcsolatba léphetnek potenciális jelöltekkel.
- Adatbázisok és CRM rendszerek. Sok fejvadász cég saját adatbázist tart fenn, amelyben korábbi jelöltek, ügyfelek és kapcsolatfelvételek szerepelnek. Ezek az adatbázisok értékes forrást jelentenek.
- Specializált állásportálok és fórumok. Egyes iparágakban léteznek speciális állásportálok és szakmai fórumok, amelyek célzottan adott területekre összpontosítanak.
- Direkt megkeresés és hideg hívások. A fejvadászok gyakran közvetlenül keresik meg a potenciális jelölteket hideg hívásokkal vagy emaillel, akkor is, ha azok nem keresnek aktívan állást. A cégek weboldalán sűrűn megtalálhatóak ezek a személyek névvel, e-mail címmel, a bátrak telefonszámmal is.
- Közösségi média és online platformok. Bár a LinkedIn az egyik legnépszerűbb platform, a fejvadászok más közösségi médiákat is használnak, mint például Twitter, GitHub (IT szakemberek számára), vagy Behance (kreatív szakemberek számára).
- Szakmai rendezvények és konferenciák. A fejvadászok részt vehetnek szakmai rendezvényeken, konferenciákon és networking eseményeken, hogy közvetlenül találkozzanak potenciális jelöltekkel.
- Ajánlások. A meglévő jelöltek, ügyfelek vagy szakmai kapcsolatok gyakran ajánlanak más szakembereket a fejvadászoknak.
Hogy keressem a rejtett jelölteket?
Boolean keresési technikák:
- Alapvető Boolean keresési sztringek: Használj alapvető Boolean operátorokat, mint az AND, OR és NOT, hogy finomítsd a kereséseket.
- Példa: (intitle:resume OR inurl:resume) “Software Engineer” “New York” -sample -example -template
- Haladó Boolean sztringek: Kombinálj több operátort, hogy hatékonyabban szűkíthesd a keresési eredményeket.
- Példa: site:linkedin.com/in “Java Developer” AND “Budapest” AND (“Spring” OR “Hibernate”)
- X-Ray keresés specifikus oldalakon:
- Google X-Ray keresés: Használj oldal-specifikus keresési sztringeket, hogy profilokat találj különböző platformokon.
- Példa: site:github.com “Data Scientist” “Pécs”
- Irányítószám keresés: Használj irányítószámokat, hogy helyspecifikus kereséseket végezz.
- Példa: (intitle:resume OR inurl:resume) “UX designer” “6400 OR 1112” -sample -example -template
- Google X-Ray keresés: Használj oldal-specifikus keresési sztringeket, hogy profilokat találj különböző platformokon.
Alternatív Toborzási Megoldások
Az online platformokon kívül további lehetőségek is rendelkezésre állnak:
- Flickr, mint alternatíva. A Flickr nem csupán egy fotómegosztó oldal, hanem egy jelentős közösségi platform is, ahol a felhasználók munkáikat és érdeklődési köreiket oszthatják meg.
- Profilok keresése: Használj keresési sztringeket, hogy megtaláld az embereket specifikus munkakörökkel vagy érdeklődési körökkel.
- Példa: site:flickr.com/people “Graphic Designer” “London”
- Események résztvevőinek keresése: Keress albumokat specifikus eseményekről vagy konferenciákról, hogy potenciális jelölteket találj.
- Példa: site:flickr.com inurl:albums intitle:conference intitle:finance
- Profilok keresése: Használj keresési sztringeket, hogy megtaláld az embereket specifikus munkakörökkel vagy érdeklődési körökkel.
- WordPress, mint alternatíva. A WordPress nemcsak a világ egyik legnépszerűbb tartalomkezelő rendszere (CMS), hanem egy dinamikus közösségi hálózat is, ahol a felhasználók blogokat írnak és portfólióikat mutatják be. A platformon megtalálhatók webfejlesztők, írók, tartalomszolgáltatók és más digitális szakemberek is. Ha ezekre a szakemberekre van szükség, érdemes lehet a WordPress közösségét is figyelembe venni toborzási stratégiáink során.
Specifikus Keresési Operátorok Használata
- site.com: Ezzel az operátorral kifejezetten a WordPress.com oldalakon kereshetünk. Például, ha dizájnereket keresünk, akkor a következő keresést használhatjuk: site:wordpress.com designer.
- inurl: Ezzel az operátorral specifikus címkékkel ellátott oldalakat kereshetünk. Például: site:wordpress.com inurl:tag/designer.
Speciális Keresési Módszerek
- Profilspecifikus Keresés:
- intitle: operátor használata a profilok keresésére. Például: site:wordpress.com intitle:profile “UI/UX designer”.
- Chrome bővítmények és eszközök
- Twitter. Keress iparág-specifikus hashtagekre és kulcsszavakra, hogy azonosíts potenciális jelölteket!
- Email keresési technikák
Amennyiben a fenti lehetőségeket szeretnéd kipróbálni, annak semmi akadálya. Ezek jórészt díjmentesen hozzáférhető felületek. Azonban a recruitment egy szakma, amely éppen ezekre a módszerekre specializálódott azért, hogy megtalálja a legjobb jelöltet, mégha az nem is látható azonnal. Ha úgy gondolod, hogy külső szakértőkre bíznád a toborzást, akkor ebben a cikkünkben segítünk az ideális recruitment ügynökség kiválasztásában.
És ha idáig eljutottál, akkor van még meglepetésem:
Airbnb, mint alternatíva. Az Airbnb nem csupán egy szálláshely-értékesítő platform, hanem egy értékes közösségi tér is, ahol a felhasználók gazdag profilokkal rendelkeznek. Ezek a profilok nemcsak az utazási szokásokat és preferenciákat tükrözik, hanem bemutatják a felhasználó munkahelyi tapasztalatait, képzettségeit és érdeklődési körét is.
Igaz, az Airbnb-n történő jelölt toborzás kihívásokkal teli, mivel az Airbnb átszervezte profilstruktúráját és a Google nem indexeli ezeket a profilokat. Ennek ellenére célozhatunk specifikus Airbnb szobaoldalakra a “Joined in” kifejezéssel, például Budapesten. Az intitle operátorral további pontosításokat tehetünk, például “Hungary és “Accountant” kombinációjával. Ha konkrét álláscímekre vagy nyelvekre szeretnénk koncentrálni, ezeket is hozzáadhatjuk a keresési kifejezéshez. Példa: site.com/rooms/ “Joined in” “Languages: * Norwegian”.
Amennyiben szeretnél többet megtudni ezekről a keresési lehetőségekről, akkor bátran keress minket ezen a LINK-en. Podcast beszélgetéseinket pedig nyomon tudod követni a HR Talkshow YT-csatornáján.
Zelei Bogáta
Toborzási üzletágigazgató