Hogyan toborozzunk Agymenőt? – 5 pro tipp a Z generációs kutatók megtalálásához

Miközben a Z generáció okostelefonnal és fenntarthatósági célokkal fordul a fiatal felnőtt korba, addig a kutatói karrierút az a pálya, ahol mindez valósággá válhat. Emellett a fiatalokra ma oly jellemző könyörtelen kíváncsiság és a „nem” szóra immunis természet tökéletes kombináció a tudományos világban. Azonban pontosan tudnunk kell, miként lehet a mai fiatalokat a mikroszkópok, kísérletek és a változás világára sarkallni.

Mitől különleges a kutatói pálya?

A kutatás nem egy szokványos terület. Nem elégszik meg a megszokottal, nem arra törekszik, hogy csak simán „letegyen valamit az asztalra”. A kutatók a tudományos fejlődés és az innováció kulcsfigurái, akik nemcsak hogy mélyen hinni tudnak abban a területben, amivel foglalkoznak, de olyan szenvedéllyel törekednek a tudomány határainak kitolására, amely másokat is magával ragad.

A Z generáció kihívásai

Viszont vannak kihívások is, amikkel a Z generációnak szembe kell néznie a tudományos pályán:

  • Az alapoktól kell kezdeniük, gyakran a nulláról.
  • A láthatóságra való vágyukkal ellentétben, a kutatói pálya gyakran csendes elismerésre épül.
  • Türelemre van szükség, hiszen a kutatás évekig tarthat, és az azonnali visszajelzés ritka.
  • A megbecsülés és magas fizetés iránti igényük olykor ütközhet a kutatói pálya realitásaival.
  • A digitalizáció korában felnőtt Z generációnak meg kell tanulnia lassítani, és időnként könyvet ragadni az internet helyett.
  • A koncentrációra alapuló munka nem mindig könnyű az állandó stimulációra vágyó Z generáció számára.
  • Bár a home office fontos számukra, a labor nem vihető haza.

Miért vonzó mégis ez a pálya a Z generációnak?

A kutatói pálya a Z generációnak is rengeteget tud nyújtani:

  • Újraértelmezi azokat az értékeket, mint például a világmegváltás vagy a hosszabb távú gondolkodás.
  • Lehetőséget ad a társadalmi és környezeti felelősségvállalás gyakorlására.
  • Személyes fejlődést és a saját örökség hagyását kínálja a kutatáson keresztül.

Hogyan toborozzuk a Z generációt a tudományba?

Az Y generáció már érzi, de a Z generáció számára is fontossá kell tenni a vágyat, hogy „éhezzen a világmegváltásra”. Fel kell ismerni, hogy klímaszorongás helyett akár ő maga is jobbá teheti a világot. Mindezek az ambíciók vezetnek a sikeres kutatói karrierhez, így a kiválasztás során nem csak a szaktudást, hanem a személyiségükben rejlő mély érzelmeket is fel kell tárnunk.

  1. Kommunikáljunk az ő nyelvükön: Használjunk modern technológiákat és közösségi média platformokat, hogy elérjük a Z generációt. Használjunk vizuálisan vonzó tartalmakat, rövid, ütős videókat és interaktív megoldásokat, hogy bemutassuk a kutatói pálya izgalmait és kihívásait.
  2. Mutassunk példát a változásra: Emeljünk ki olyan fiatal kutatókat, akik már most is változást hoznak a világban. A Z generáció tagjai inspirálódni fognak azon társaiktól, akik már elindultak ezen az úton, és akik az ő értékrendjüknek megfelelően teszik a világot jobb hellyé.
  3. Nyújtsunk lehetőséget a láthatóságra és az elismerésre: Bár a kutatói pálya gyakran nem azonnali elismerést hoz, ki lehet alakítani olyan programokat, amelyek elismerik és megjutalmazzák a fiatal kutatók erőfeszítéseit, legyen szó akár publikációkról, konferenciákon való részvételről vagy saját projektek elindításáról.
  4. Alakítsunk ki mentorprogramokat: A Z generáció tagjai a mentorálást nagyon értékelik, mivel ez segít nekik útmutatást és támogatást találni a kutatói karrierjük elején. A tapasztalt kutatók által nyújtott személyes iránymutatás és támogatás jelentős vonzerő lehet.
  5. Hangsúlyozzuk a kutatás társadalmi hatását: A Z generáció tagjai törődnek a társadalmi és környezeti hatással. Hangsúlyozzuk, hogy a kutatás hogyan segíthet megoldani a világ nagy problémáit, és hogyan járulhatnak hozzá személyesen is a globális változásokhoz.

Összességében kimondhatjuk, hogy nem (csak) a szaktudás fontos, hanem keresnünk kell azokat a gyöngyszemeket, akik a világ „miért” kérdéseire válaszolni képesek. Mutassuk meg, hogy a kutatás olyan kaland, amiért érdemes felhagyni a streaming maratonokkal, és ahol a like-ok és a megosztások helyett valódi eredmények születnek. Jelöljük ki a helyüket a tudomány szívében, és figyeljük, ahogy a Z generáció új energiával tölti fel a világot.

Szerzők:

Zelei Bogáta, toborzási üzletágigazgató, BetterMore Consulting Kft.

Kaló István, Senior E2E recruiter, BetterMore Consulting Kft.

BetterTalent